Maurits Kaptein (1983) is wetenschapper en ondernemer. Hij promoveerde cum laude aan de TU Eindhoven en Stanford University met zijn onderzoek naar beïnvloedingsprofielen. Tijdens zijn promotie werkte hij bij Philips Research mee aan de ontwikkeling van producten die gebruikers motiveren om gezonder te leven. Na het behalen van zijn Phd. werd hij docent statistiek aan de Universiteit van Tilburg.

In November 2012 verscheen zijn boek: “Digitale Verleiding, hoe beïnvloedingsprofielen de online marketing op z’n kop zetten”. Maurits ontwikkelde op basis van psychologie en technologie een manier om ook online bezoekers individueel te beïnvloeden. Rekening houdend met hun persoonlijke voorkeuren, ontwikkelde hij daarvoor zogenaamde beïnvloedingsprofielen. Deze profielen benaderen de intuïtie van de rasverkoper: Komt deze klant voor de specs? Voor een koopje? Omdat hij ‘erbij wil horen’? Factoren die individueel en vaak irrationeel zijn. Maurits heeft een manier gevonden om juist deze factoren digitaal te simuleren – en daarmee voor elke bezoeker de beste verleidingsstrategie in te zetten. Zijn boek ‘Digitale Verleidingen’ werd genomineerd voor de PIM Literatuurprijs 2012.

Maurits vertelt levendig en baseert zich op cutting edge onderzoek. Hij spreekt over digitale verleiding, privacy, big data, en menselijk gedrag.